Takkamestarit Oulu

Tilaus- & toimitusehdot

Takkahuone OSK / Jäsenliikkeet 

ASENNUSEHDOT JA ASIAKKAAN VELVOITTEET ASENNUKSESSA 

Asiakkaan on huomioitava ennen asennusta

(ellei tilaus- ja toimitussopimuksessa kirjallisesti erikseen sovita):

  • Asiakas toimittaa viimeistään 10 päivää ennen asennusta ajo-ohjeet toimituspaikalle.
  • Asiakas toimittaa myös tiedot tulisijan sijoituspaikasta, hormistosta sekä savupeltien sijainnista (asennettaessa vanhaan hormistoon).
  • Asiakas vastaa ennestään olevan hormiston kunnosta ja huomioi, että sijoituspaikalla suojaetäisyydet palaviin rakenteisiin ovat riittävät.
  • Ennen asennustyötä vanhat ja pitkään käyttämättä olleet hormit on nuohottava ja tarkistettava (ks. liittäminen savuhormiin).
  • Asiakas vastaa, että perustusten kantavuus on riittävä, pohja (lattiapinnasta max. – 20 mm) on tasainen ja suora ja hormiliitosreikä on tehty asentajan/myyjän ohjeiden mukaisesti.
  • Asennuspaikalla tulee olla sähkö ja asennustyössä tarvittava puhdas vesi.
Toimitusaika, toimitusehto ja vaaranvastuun siirtyminen

Myyjä toimittaa tilatut tulisija- ja hormitarvikkeet lavoilla pakattuna sopimuksessa sovittuun kohteeseen. Tarjouksessa ja tilaussopimuksessa olevat toimitusajat ovat sen hetkisiä arvioita, eikä myyjä sitoudu siihen, että toimitus tehdään jonakin tiettynä ajankohtana. Myyjä ei vastaa vahingoista tai menetyksistä, joita voi aiheutua siitä, että toimitus myöhästyy arvioidusta toimitusajankohdasta. Ostaja huolehtii tulisijatuotteiden ja tarvikkeiden asianmukaisesta suojauksesta ja säilytyksestä toimituksen ja asennuksen välisenä aikana. Kaikista muutoksista toimitusaikaan on sovittava myyjän kanssa kirjallisesti. Ostajan on ilmoitettava uusi toimitusaika viimeistään neljä (4) viikkoa ennen tavaran toimitusta. Mikäli alkuperäiseen toimitusaikaan on vähemmän aikaa kuin neljä (4) viikkoa, tai tavarat on jo lastattu ja kuljetuksessa, muutokset eivät ole enää mahdollisia. Ostaja on tällöin velvollinen hoitamaan varastoinnin esimerkiksi rahditusyrityksen terminaaliin ja maksaa varastoinnista syntyneet kustannukset.

Lähetyksen saapuessa toimituspaikalle asiakkaan tulee vastaanottaa ja tarkistaa lähetys. Asiakkaan on tarkistettava lavojen ja pakkausten lukumäärä vertailemalla rahtikirjaan. Mahdollisista kuljetusvaurioista on tehtävä varauma rahtikirjaan ja viipymättä ilmoitettava lähettäjälle sekä reklamoitava rahdin kuljettajalle (viimeistään seitsemän päivän kuluessa). Asiakkaan on pyydettävä kuljettajaa merkitsemään puutteet ja vauriot rahtikirjaan. Varauma rahtikirjassa on välttämätön korvausten saamiseksi kuljetusliikkeen vakuutuksesta. Myyjä ei vastaa rahtikuljetuksen eikä sen jälkeen tapahtuneiden kuljetusten ja siirtojen aikana aiheutuneista vahingoista.

Elementit ja tarvikkeet tulee siirtää asiakkaan toimesta purkupaikalta sisälle asennuspaikan läheisyyteen (huomioi lattian kantavuus), noin 8 tuntia (pakkassäällä n. 24 tuntia, yli -10 asteen pakkasella 48 tuntia) ennen asennusta. Asennuspaikan lämpötilan tulee olla vähintään +10 astetta. Asiakas huolehtii työskenneltävän alueen suojauksesta, jottei raskaiden elementtien siirtely vaurioita lattia- ym. pintoja. Myös pölysuojaus on huomioitava.

Uuden hormiston ja tulisijan yhteensopivuus

Uuden hormiston ja tulisijan yhteensopivuudesta vastaa asiakas. Ennen hormin hankintaa asiakkaan on selvitettävä tulisijavalmistajan asettamat hormivaatimukset kyseiselle tulisijalle ja huomioitava ne hormin sekä liitinhormin (adapterin, savupellin, tms.) hankinnassa. Vastuu on kuitenkin myyjällä, jos myyjä on toimittanut hormin teknisesti yhteensopivana kyseiselle tulisijalle tulisijatoimituksen yhteydessä. Myyjä tai asentaja ei kuitenkaan ole vastuussa hormin toimintaominaisuuksista (mm. veto-ominaisuuksista), jotka johtuvat ulkopuolisista olosuhteista tai tekijöistä (ks. käyttö- ja hoito-ohjeet sekä savuhormiin liittäminen).

Takuu

Tuotekohtainen takuu tulisija- ja/tai savuhormitoimittajan mukaan. Tulisija- ja savuhormiasennuksen takuu on 3 vuotta, kun asennuksen on suorittanut myyjän valtuuttama asentaja. Asiakas on hyväksynyt asennuksen sekä maksanut tulisijan ja savuhormin kauppahinnan tilaussopimuksen mukaisesti. Takuu ei kata normaalista kulumisesta tai käyttövirheistä aiheutuneita vahinkoja eikä pintojen värjäymiä. Tuotteiden toimituksen mukana tulee erillinen takuutodistus. Tuotteet, joille on mahdollista hakea lisää takuuaikaa, tulee rekisteröidä valmistajan ohjeen mukaisesti. Virheellisestä tuotteesta tai takuun piiriin kuuluvasta virheestä tulee ilmoittaa välittömästi niiden ilmestyttyä, kuitenkin viimeistään 14 vuorokauden aikana. Virheellistä tuotetta ei saa ottaa käyttöön ennen sen korjaamista.

Tekninen tuki ja neuvonta

Kaikissa neuvonta- ja tukiasioissa voi ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen tai asiakaspalveluun:

Peruutus- ja palautusehdot

Tilaajan mahdollisesti suorittamasta, ennalta sovitun toimitusajan perumisesta laskutetaan tilaajaa syntyneiden lisäkulujen mukaan. Mahdollisesta tilauksen peruutuksesta peritään 30 % kauppahinnasta ja lisäksi peruutuksesta johtuvat ylimääräiset rahti- ja/tai työkustannukset todellisten kulujen mukaisesti. Mahdollisista palautuksista hyvitetään 30 % edellyttäen, että tuote on alkuperäispakkauksessa, käyttämätön ja myyntikelpoinen. Mittatilaustuotteella ei ole palautusoikeutta.

Ylivoimainen este

Myyjä vapautuu sopimuksen mukaisten velvollisuuksien täyttämisestä silloin, kun velvollisuuden täyttämisen estää myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella oleva este, jonka seurauksia myyjä ei kohtuudella ole voinut välttää eikä voittaa. Tällaisena esteenä pidetään mm. tulipaloa, luonnonilmiötä, lakkoa, työsulkua, sotaa, pandemiaa, keskeisten toimittajien toimitusten estymistä, tuotantolaitteiston vaurioitumista ja tuonnin tai viennin rajoittamiseen liittyviä viranomaistoimenpiteitä.

Muuta

Näitä yleisiä myynti- ja toimitusehtoja sovelletaan Takkahuone Osuuskunnan ja Takkahuone Osuuskunnan jäsenyritysten kotimaan myyntitoiminnassa. Osapuolten väliseen sopimussuhteeseen sovelletaan Suomen lakia, yhtiön kuluttajien kanssa tekemissä sopimuksissa ensisijaisesti Suomen kuluttajansuojalakia ja toissijaisesti Suomen kauppalakia. Myyjän ja ostajan väliset erimielisyydet, joita ei kyetä ratkaisemaan keskinäisin neuvotteluin, ratkaistaan myyjän kotipaikan alioikeudessa tai kuluttajan kotipaikan käräjäoikeudessa.